Worki do treningu MMA

Worki treningowe MMA - Czyli jak wybrać worek treningowy odpowiedni do treningu mieszanych sportów walki?

 

Dobór sprzętu treningowego zawsze stanowił pewien problem. Podobnie jak w przypadku samych sztuk walki, tak sprzęt do nich powinien być jak dobrze wykonana technika: „ma spełniać swoje zadanie”. Wybór odpowiednich przyrządów w przypadku treningu kulturystyki, piłki nożnej czy koszykówki zdaje się być oczywisty. Co innego, kiedy mówimy o sztukach walki, gdzie nie każdy sprzęt nada się do tego co chcemy robić.

 

W przypadku osób, które trenują sztuki i sporty walki, które opierają się głównie na uderzaniu, podstawowym sprzętem do samodzielnego treningu będzie worek treningowy. Co prawda, wiele osób może powiedzieć, że do treningu Karate, Kickboxingu czy Taekwondo nie potrzebny jest żaden sprzęt, bo techniki można z powodzeniem wyprowadzać w powietrze. Owszem, można, ale do pewnego momentu. Prędzej czy później musimy się przestawić z uderzania w powietrze, na uderzanie w materialny a nie wyimaginowany cel. Inaczej zachowują się mięśnie rąk i kości nadgarstka, kiedy napotykają cel, który stawia opór. Można oczywiście zainwestować w tarcze, ale do tych zawsze jest potrzebna druga osoba, która będzie nam je wystawiać za cel. W tym momencie jesteśmy zawsze skazani na czyjąś pomoc, przez co samodzielne treningi stają się niemożliwe. A czym jest trening sztuk walki, bez trenowania technik? Konieczność treningu z partnerem jest najczęstszym problemem w rozwijaniu się osób trenujących różnego rodzaju grappling, ponieważ do prawidłowego treningu rzutów, jak i technik parterowych – nawet zmian pozycji – potrzebny jest nam partner.

Na pomoc przychodzą tutaj oczywiście odpowiednie worki treningowe – dla uderzających, jak i manekiny treningowe dla grapplerów. Poza tym, worek treningowy może służyć nie tylko jako narzędzie do ćwiczenia uderzeń, ale również jako przyrząd do ćwiczeń siłowych. Worek oczywiście możemy samo odpowiednio dociążać, a to z kolei sprawia, że przy odpowiednim doborze ćwiczeń, możemy wzmocnić tak samo odporność jak i wydolność mięśni.

Najważniejsze to dobrać worek treningowy tak, by spełniał swoje zadanie, czyli pomagał nam przy rozwoju umiejętności. Do wyboru mamy kilka typów tego sprzętu, poczynając do worków bokserskich, kickboxerskich, worki typu HOOK, worki do Muay Thai czy wreszcie worki do MMA. Wszystkie te różnią się od siebie, dlatego też należałoby im się przyjrzeć z bliska, jak i ocenić który dla kogo będzie lepszym narzędziem treningowym.

Worki bokserskie, jak sama nazwa wskazuje, oczywiście będą odpowiednie dla osób, które zajmują się treningiem boksu. Krótki – bo zazwyczaj mający około 140 cm – jest odpowiednim narzędziem dla osób, które skupiają się na technikach ręcznych. Osoby oddane pięściarstwu nie muszą skupiać się na atakowaniu innej partii iż górna, tak samo jak nie potrzebują trenować niskich kopnięć – gdyż tych zwyczajnie się w tym porcie nie praktykuje. Można oczywiście zamiast typowego bokserskiego, zakupić dłuższy kickboxerski, ale ten pozostawia dla praktykujących już pewien margines błędu, jaki może sobie wpoić trenujący. Prawda jest taka, że mając miejsce do uderzania, to z niego korzystamy. Jest to jeden z powodów, dla którego worki bokserskie wiszą wysoko nad ziemią. Tutaj możemy od razu wspomnieć o workach dla kickboxerów, które są odpowiednio dłuższe (zazwyczaj od 180 cm), przez co pozwalają na trenowanie niskich kopnięć. Długie worki kickboxerskie oczywiście będą odpowiednie dla wszystkich uderzających, trzeba jednak pamiętać, żeby dobierać sprzęt tak, aby pomagał rozwijać i nie wyrabiał złych nawyków.

Kolejną odmianą worków z jakimi można się spotkać, to worki typu HOOK jak i worki do Muay Thai. Trzeba je było oddzielić od standardowych worków cylindrowych, gdyż te mają bardzo nieregularny kształt. Worek HOOK jest zdecydowanie szerszy u góry, przez co lepiej na nim trenować techniki wznoszone (ciosy kolanami, łokcie, uderzenia podbródkowe, haki). Jest to worek, który nadaje się tak samo dla osób trenujących boks jak style kopane, podobnie jak worki do Muay Thai. A jeżeli mowa już o tych, to trzeba zwrócić na to, że i te worki mają bardzo specyficzny, nieregularny kształt. Na przykład tzw. „Beczka” jest – w przeciwieństwie do worka HOOK – szersza u spodu. Podobnie kształtem odróżnia się „Gruszka” (THAI 2) który jest praktycznie o połowę szerszy u spodu, niż u góry. Osoby lubiące trenować low-kicki na pewno docenią tego typu kształt.

Osoby trenujące grappling – nie ważne Judo, zapasy czy BJJ – niestety to treningu technik potrzebują partnera albo manekinu treningowego. Sprawdzałem różne opinie na temat tego typu sprzętu i często zbierał pozytywne opinie, jednak zawsze jedną tylko negatywną: szybko się psuje. Kończyny w manekinach mają tendencję do oddzierania się, albo pękania, szczególnie gdy wykonana dźwignia przekroczy próg elastyczności tworzywa, z jakiego jest wykonany (swoją drogą wcale mało to nie jest, ale manekin nie odklepie, że ma już dość).

Pozostaje jeszcze jeden problem, a mianowicie z osobami, które trenują dyscypliny mieszane. Osoby trenujące Sambo, MMA czy Viet Vo Dao (tak samo techniki uderzane jak rzuty i parter).

Tradycyjne worki treningowe dają możliwość trenowania ciosów, manekin trenowanie dosiadów i dźwigni. Tylko gdzie tu sprawiedliwość w tym, że osoba trenująca styl mieszany musi zainwestować  dwa przyrządy, kiedy innym wystarczy jeden? Byłem zdziwiony, kiedy przyszło mi zapoznać się z workiem do MMA. Pod tym względem worki do MMA są przełomem w sprzęcie dla osób trenujących mieszane sztuki walki, szczególnie jeżeli o koszty jakie wiążą się z zakupem. Mowa tutaj o odpowiednio przygotowanym sprzęcie, którego przeznaczeniem jest przede wszystkim wielozadaniowość. Worek MMA pozwala nie tylko na wydajny, specjalistyczny trening w stójce, ale i – w przeciwieństwie do tradycyjnych worków - na doskonalenie rzutów i technik parterowych.

Jak wspomniałem na początku inne odczucie przy treningu techniki daje jej wyprowadzanie w wyimaginowany a inaczej w realny cel. A odczucie jest przecież najważniejsze, jeżeli chcemy rozwijać nasze techniki do walki, a nie na pokaz.

 

Worek do MMA ma odpowiedni, bardziej zbliżony do ludzkiej sylwetki kształt, co pozwala na bardziej wyspecjalizowane wymierzanie technik. Mając przed sobą worek, który przypomina wyglądem człowieka, mamy uwidocznione strefy do uderzeń np. żebra czy głowa. Pozwala to nam na dokładniejsze wymierzaniu technik w odpowiednie miejsca (uderzenia podbródkowe, ciosy kolanami na żebra, czy kopnięcia okrężne celujące na różny poziom). Odczucie jakie daje trening na przyrządzie, który przypomina realnego przeciwnika daje odpowiednie efekty. Precyzja zadawanych ciosów, jaką możemy sobie wyrobić już przez to, że mamy wyobrażenie gdzie atakowany cel się znajduje.

Kształt worka do MMA sprawia, że można go wygodnie chwytać i wykonywać rzuty, oraz wykonywać odpowiednie ćwiczenia na wzmocnienie obręczy barkowej czy pleców. Do tego jak i standardowe worki treningowe może z powodzeniem służyć do ćwiczeń wzmacniających i obciążających. Ja miałem okazję sprawdzić worek, którego waga wynosi 45 kg (oczywiście można go dociążyć), co jest optymalnym ciężarem, z jakim poradzić sobie może osoba zaprawiona w treningach MMA, jak i osoba która dopiero zaczyna.

Do tego przypominający ludzką sylwetkę kształt pozwala na praktykowanie dosiadu, co pomaga przy treningu technik uderzanych, które stosuje się w parterze, tak samo jak wszelkiego rodzaju przejść. Worki tradycyjne również mogły służyć do trenowania dosiadu i uderzeń w parterze, ale nie dawały jednej rzeczy, którą zapewnia worek do MMA. Chodzi mianowicie o odczucie, jakie towarzyszy wykonywaniu ćwiczeń. Żywy przeciwnik nie zawsze ma walcowaty kształt (chociaż i tacy się trafiają), ale gdy ściśniemy go kolanami czujemy gdzie ma biodra a gdzie żebra.

Worek do MMA w przeciwieństwie do innych, jest mocowany nie na łańcuchach. A na czterech taśmach umożliwiających jego zabezpieczenie. Łańcuchów spotykanych w workach bokserskich nie stosuje się, gdyż byłyby one zagrożeniem dla zdrowia przy treningu rzutów bądź uszkodzić worek podczas treningu w parterze. Jako górne zamknięcie worka zastosowano wiązania, które zapewniają dużo większą wytrzymałość i elastyczność od zamków błyskawicznych.

 

 

Jest to szczególnie istotne przy stosowaniu rzutów i treningu technik parterowych, podczas których sprzęt jest narażona na duże obciążenia, których zamek błyskawiczny nie byłby w stanie wytrzymać. Przy wykonywaniu technik grapplerskich na worek można założyć specjalny kaptur, by zabezpieczyć taśmy i górne zamykanie, żeby nie przeszkadzały w treningu. To sprawia, że jest to nie tylko bardzo skuteczny sprzęt do rozwoju, ale też niezwykle wygodny w zastosowaniu. Dzięki temu nakładanemu elementowi sam możesz decydować, kiedy korzystać z worka do treningu uderzeń, a kiedy do walki w parterze.

Jeżeli ktoś chce zainwestować w sprzęt do treningu MMA, to tego typu worek powinien znaleźć się na liście zaraz poniżej rękawic i ochraniacza na szczękę. Jest to sprzęt, który daje przede wszystkim realniejsze odczucie wykonywanych technik, którego w pełnie nie zapewniają tradycyjne worki. O ile nie odgrywa to większej roli przy treningu uderzeń, tak przy samodzielnym szlifowaniu technik parterowych i rzutów bez znaczenia już nie pozostaje. Nie zawsze będziemy mieć partnera do treningu rzutów, albo kogoś do tarczowania nam w dosiadzie

Ogólnie worek do MMA zrobił na mnie bardzo pozytywne wrażenie. Osobiście jestem przeciwnikiem kombajnów – na zasadzie jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego – jednak ten sprzęt broni się na swojej pozycji. Jest wygodny w użyciu, co jest podstawą w treningu – szczególnie jeżeli jesteśmy ograniczeni czasowo. Wykorzystanie go daje bardzo dobre efekty, a przede wszystkim odczucie techniki, jakie jest w treningu ringowym najważniejsze. Brakować może kończyn, na które można byłoby zakładać dźwignie… ale worek treningowy nie jest do tego przeznaczony. Worek MMA zdaje się łączyć ze sobą najważniejsze cechy z worków tradycyjnych: pozwala na trening uderzeń, daje możliwość treningu z naciskiem na odpowiedni typ technik, a do tego umożliwia skuteczne praktykowanie rzutów i technik parterowych.

Autor: Marcin Niemiec

 

Zobacz również:

Rodzaje worków treningowych

Jak wybrać właściwy worek treningowy

Test worków treningowych

Jak samemu zrobić worek treningowy

 

Podziel się swoją opinią i doświadczeniami nt worków MMA:

Komentarze   

 
#2 Marcin 2013-03-15 20:34
Akurat worek który jest na zdjęciu ma dodatkowy kaptur nakładany od góry (na rzep) więc podczas treningu w stójce masz taśmy a jak trenujesz rzuty lub parter to nakładasz kaptur i masz gładki. Ma to na celu poprawę bezpieczeństwa podczas treningu (żeby taśmy nie zaczepiły się np o rękę/głowę podczas rzutu) Ale nie każdy worek MMA tak ma - akurat ten który był testowany na potrzeby artykułu właśnie taką ma możliwość
Cytować
 
 
#1 grappler 2013-03-15 20:31
Wygląda bardzo ciekawie!
Czy na wszystkich fotkach jest ten sam worek? bo raz ma taśmy do zawieszania a raz nie. Autor pisze też, że jest sznurowany od góry a na zdjęciu w parterze widać że jest gładki jak to możliwe?
Cytować
 

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież